Ambitieuze twintigers realiseren 'roaring twenties' hotspot in Velp

Hun verhaal leest als een jongensboek. Ze zijn dan ook piepjong, patron cuisinier Tom Pfeijffer (25) en maître Maxime Oldenboom (22), maar niets houdt deze new kids on the block tegen. Hun restaurant Soirée is sinds de opening begin dit jaar een hotspot in Velp en wijde omtrek.

Net drie maanden zijn ze open, aan de Hoofdstraat in Velp. Een pand met geschiedenis - ooit woonde hier een barones, later zat er een boekhandel en museum - transformeerden zij tot - nu al - the place to be in de omgeving van Arnhem. Op deze woensdagmiddag combineren ze inkoop, administratie, met wat laatste besluiten over het terras dat binnenkort een metamorfose ondergaat. Voor ze aan tafel gaan met de equipe van vandaag, hebben ze even tijd om terug te blikken. De lunch is dan wat rustig vandaag, vanavond zit het vol. En in het weekend is het steevast reserveren.

Roaring twenties

Barman Job spuit nog even de huisgeur in het rond, Chanel N°5 uiteraard, een referentie naar de sfeer van Soirée - die van de roaring twenties. Het roemruchte decennium - nu een eeuw geleden - waarin feesten tot kunst werd verheven. Het Franse joie de vivre gecombineerd met de kosmopolitische vibe van New York, dat ook al snel in de ban raakte van het frivole en flamboyante feestgeweld. Waarom in Velp? ‘Dat is eigenlijk een toevalstreffer’, vertelt Maxime Oldenboom (22). ‘Wij reden regelmatig langs dit pand op weg naar Culiair, het bedrijf van Angelique Schmeinck waar we als zzp’ers werkten.’

Ondernemershart

Oldenboom en Pfeijffer zaten ooit op dezelfde basisschool, al zaten er wel wat klassen tussen. Ze kwamen elkaar na jaren weer tegen bij restaurant Lime in Malden waar ze beiden werkten. Tom als chef de partie - opgeleid aan de fameuze Cas Spijkers Academie - en Maxime als medewerker bediening. Het klikte, en toen corona roet in het eten gooide, vonden de twee elkaar in klussen, catering én dromen voor de toekomst. Tom: ‘Ik wilde altijd al voor mezelf beginnen. Maxime en ik vullen elkaar heel goed aan, we zijn heel verschillend maar delen ons ondernemershart. En we zagen het helemaal voor ons, een restaurant waar je de hele dag kunt genieten van al het goede. Maxime kwam met de naam Soirée en dat vatte alles samen.’ Ze wisten hun concept zo sterk te visualiseren, dat ze anderen meekregen. Maxime: ‘Dit pand was een bouwval, de laatste jaren was het een garage geweest. Op het kantoor na was er geen elektriciteit en stromend water, wel een vetput en een binnenplaats zonder dak.’ Tom: ‘We zijn jong maar hebben al jaren hard gewerkt, ons netwerk is goed.’ Horecaondernemer Herman Hell wilde investeren, net als een anoniem Quote 500-lid en zakenman Eric Steenbergen. Dankzij hen konden we Soirée vormgeven.’

“De sfeer is precies zo geworden als wij in ons hoofd hadden. Flamboyant, excentriek, feestelijk. En toch toegankelijk.”

Flamboyante barstoelen

Vorige zomer kregen ze de sleutel en kon na het slopen het opbouwen beginnen. De keuken is centraal geplaatst in de honderdtien meter lange ruimte, en aan een kant open zodat er zicht is op de chef die met zijn team de gerechten bereidt, klassiek-Frans met een twist. Ervoor de bar met geometrische vormen, marmer, brass, rookglas en hoge tafels met de flamboyante barstoelen van Lars Snellaars met velours bekleding en gouden franjes. Achter in de zaak, waar vroeger de auto’s stonden, zorgt een glazen dak voor daglicht. Rondgevormde banken bieden een intieme plek voor groepen, nog versterkt door het indigokleurige flock-plafond, het bijzondere fotobehang - met subtiel nog een verwijzing naar Chanel N°5. Het ontwerp voor Soirée komt van Mariëlle Lagarde van Dutch Concept, die de ondernemers leerden kennen via de keukenleverancier. Maxime: ‘De sfeer is precies zo geworden als wij in ons hoofd hadden. Het is fijn dat we het konden loslaten en dat Mariëlle steeds met de juiste opties en inspiratie kwam.’

Geheime wijnkaart

Hoe ze die sfeer typeren? Tom: ‘Flamboyant, excentriek, feestelijk. En toch toegankelijk. We richten ons in eerste instantie om omgeving: Velp, Rozendaal. Volwassen mensen, met een zekere joie de vivre. We willen ze verleiden om hier de hele dag van het leven te genieten. Van een lunch tot borrel en feestelijke avond. En dat gebeurt ook. Van een Dom Perignon met oesters Rockefeller aan de bar, tot een lekkere pinot Grigio bij de lunch. En in het weekend is het hier echt feest, dan zie je de mensen de tafels langs gaan, handen schudden, samen een goede avond beleven.’
 

"De sfeer is precies zo geworden als wij in ons hoofd hadden. Flamboyant, excentriek, feestelijk. En toch toegankelijk."


Dat smaakt naar meer. De twee ondernemers, die zelfs samen nog maar 47 zijn, zitten vol plannen en energie. Maar een beetje nederigheid is er ook. ‘Dit is een gigaproject geweest en nog steeds. We merken aan collega-ondernemers dat er respect is. Het eerste kwartaal kraakt je of maakt je. We zijn goed gestart en zitten vol plannen voor de toekomst. Maar eerst gaan we verder bouwen aan Soirée.’ De barman haalt ondertussen een klein boekje tevoorschijn, het is de ‘geheime’ wijnkaart naast de andere die ook al zeventig wijnen kent. ‘We hebben hier de beschikking over een collectie exclusieve wijnen van de wijnhandel in de buurt. Als mensen iets echt speciaals willen, vinden ze dat in dit boekje.’ Ach, eigenlijk is bijna niets onmogelijk, stelt Maxime. ‘Een cocktail die niet op de kaart staat, een bepaald gerecht. Als we het kunnen maken, doen we dat.’

Ronde vormen & franjes

Mariëlle Lagarde en haar team van DutchConcept tekenden voor het complete ontwerp van Soirée. Ronde vormen zijn daarin uitgangspunt geweest, stelt Lagarde, een referentie naar de geometrische vormentaal van de Art Deco-stijl. ‘Ronde vormen in de wijnkast achter de bar, maar ook in de vloerverdeling die de bar omarmt en dan als vanzelf naar het achterste deel van het restaurant leidt.’ Het blok in het midden van de ruimte was een vaststaand gegeven, maar dankzij een goede routing en een daarop aangepast ontwerp, zijn alle plekken in het restaurant even interessant, vindt Lagarde. ‘Voorin hangt een stijlvolle, feestelijke sfeer met de barstoelen met franjes en de bar. Het smalle deel voelt dankzij de getinte spiegels toch ruim en achterin is zeker geen straf. De lichtstraat voorkomt dat het er donker is, het bijzondere gouden behang is die knipoog die de ondernemers graag wilden in het verder chique ontwerp.’

Gerelateerde artikelen: