Hard Rock Hotel: ieder hotel een eigen karakter

Toen bekend werd dat het American Hotel in Amsterdam een Hard Rock Hotel zou worden, deed dit behoorlijk wat stof opwaaien. De Amsterdammers en liefhebbers van het gebouw konden de combinatie van de Amerikaanse keten en het prachtige jugendstil pand uit 1902 niet plaatsen. Maar was dat wel terecht?

De Hard Rock concepten zijn wereldwijd bekend. Vooral de Hard Rock Cafés, die in veel grote steden te vinden zijn, hebben een grote fanbase. Ook zijn er de Hard Rock Hotels, maar deze kunnen qua look en feel amper met elkaar vergeleken worden. En dat blijkt wel bij binnenkomst in het Hard Rock Hotel Amsterdam American als we het bij zijn volledige naam noemen. Een klassiek rood marmeren trap met loper verwelkomt je in een lobby die, net als de buitenkant van het gebouw, royale luxe uitstraalt. Wél direct herkenbaar zijn de bekende Hard Rock ‘memorabilia’, zoals de schoenen van Elton John, het pak van Elvis of de jurk van Aretha Franklin, die overal in het hotel hangen. In Bar Americain, de hotelbar, ontmoet ik Claire van Campen, general manager van het hotel. Ook zij geeft toe dat ze haar twijfels had in het begin.

“Toen ik voor het eerst hoorde van de plannen met Hard Rock had ik zo mijn bedenkingen. Je associeert het toch al snel met het Hard Rock Café. Maar hoe meer we met het merk in aanraking kwamen, hoe enthousiaster we werden en hoe meer we het ook vonden passen bij wie wij zijn. Het hotel, en dan met name de bar, is altijd al een ontmoetingsplek geweest voor artiesten; gitarist Slash is hier bijvoorbeeld vaste gast. Sterker nog, met Paradiso en de Melkweg hier om de hoek denk ik dat het uiteindelijk zelfs een hele logische keuze is geweest”, zegt Claire.

Maar dat is niet de enige reden waarom het concept uiteindelijk heel goed blijkt aan te sluiten. “De lobby is in de oude staat hersteld en straalt weer grandeur uit, misschien wel meer dan voorheen. De transformatie heeft het pand en de geschiedenis echt eer aangedaan. Overal in het gebouw vind je klassieke elementen terug, maar dan met modern uitgewerkte details die heel goed samengaan”, aldus Claire.

Vrijheid voor de designer

Gelukkig kreeg Feran ook veel vrijheid in zijn ontwerpen. “In het behang en in het tapijt heb ik gezocht naar een stukje nostalgie met klassieke motieven en die proberen te mengen met nieuwe kleuren en tinten. Als je goed kijkt, zie je in het tapijt ook de silhouetten van Fender gitaren. Dat is dan weer een knipoog naar het Hard Rock concept. Alles moet een rijke en luxe uitstraling hebben. We hebben daarom ook zoveel mogelijk met ‘echte’ materialen gewerkt. Voor het meubilair was het belangrijk om een goede mix tussen klassiek en modern te kiezen, iets wat de rijkheid draagt. Daarom heb ik bijvoorbeeld ook gekozen voor velours stoffen”, zegt Feran.

En dan is er nog de ruimte die er qua uitstraling het meest uitspringt: de Mata Hide Away. Hier zie ik een kleine twinkeling in de ogen van Feran. “Voor deze ruimte heb ik wat meer ‘carte blanche’ gekregen. Mata Hari heeft hier ooit gelogeerd dus het leek me leuk om hier een link naar te maken. Zo kwamen we uit bij deze stijl, waarmee het uiteindelijk een perfecte ‘break-out room’ is geworden”, legt Feran uit.

Beide lijken erg tevreden met het resultaat. Claire: “Het is echt prachtig geworden. Alle gasten die na de verbouwing zijn teruggekeerd zijn ontzettend enthousiast over het resultaat. Daarnaast spreekt muziekbeleving iedereen aan; het verbindt mensen. Zodra mensen het over muziek hebben, verandert het gesprek.”

Realisatie: INRIS Bars & Restaurants en INRIS Hotels & Supplies

Gerelateerde artikelen: